Literatuur

Er zijn inmiddels veel boeken over Lean geschreven. Wij bevelen de volgende boeken aan.

The Machine That Changed the World : The Story of Lean Production
Daniel T. Jones, and Daniel Roos James P. Womack

The Machine is een must voor iedereen die geïnteresseerd is in het verbeteren van bedrijfsprestaties. The Machine levert, vanuit een wereldwijd onderzoek, het bewijs dat je met ‘lean’ principes én betere kwaliteit kan leveren én goedkoper uit kan zijn.

Learning to see
Mike Rother and John Shook

Goed en populair boek wat op praktische en concrete wijze laat zien hoe je met Lean aan de slag kan. Visualiseren en tekenen van het proces staan centraal,het tekenen van de huidige situatie en de toekomstige situatie, en hoe je daar kunt komen.

Het doel
Eliyahu M. Goldratt

Dit managementboek in de vorm van een roman, waarin de schrijver zijn Theory of Constraints of beperkingentheorie introduceerde, werd in 1984 voor het eerst gepubliceerd. Het boek werd een wereldwijde bestseller en de auteur, natuurkundige en bedrijfsadviseur, promoveerde tot internationaal managementgoeroe. De roman gaat over een fabrieksdirecteur, Alex Rogo, die van het ene zakelijke probleem naar de volgende relatiecrisis struikelt. Totdat zijn oude studievriend Jonah (Goldratt’s alter ego) hem komt helpen.

The Race
Eliyahu M. Goldratt & Robert Fox

De race gaat over de vraag hoe we onze concurrentiepositie kunnen verbeteren. Ook al lijkt er nu nog geen vuiltje aan de lucht, altijd bestaat het gevaar dat onze concurrentiepositie verslechtert en in een hoog tempo als we niet oppassen. Het is dus zaak alert te blijven. De race sluit aan bij het befaamde boek van Eli Goldratt: Het doel. Het daarin gehanteerde produktiebesturingssysteem wordt in De race verder uitgewerkt. Aan de orde komen aspecten als logistiek, flexibele produktiesystemen, kostprijsdenken, kwaliteitsdenken, voorraadvermindering en levertijden.

Gemba Kaizen
Masaaike Imai

Masaaki Imai is wereldwijd bekend van zijn boek ‘Kaizen – De sleutel van Japans succesvolle concurrentie’, dat de filosofie achter het Japanse succes beschrijft. Kaizen is het stap voor stap bezig zijn met de verbetering van een product of dienst. Met ‘gemba’ wordt een nieuw begrip in de Westerse managementcultuur geïntroduceerd. Gemba betekent werkplek en in dit boek wordt uit de doeken gedaan hoe het kaizen-proces kan worden aangewend bij een kostenbesparende gezond-verstand-benadering van het management van de werkplek, de plaats waar waarde wordt toegevoegd.

De Goudmijn
Freddy en Michael Ballé

Een helder geschreven en toegankelijk boek waarin zowel alle Lean-concepten en –technieken duidelijk aan de orde komen, als ook de menselijke kant van de invoering van Lean wordt behandeld. Freddy en Michael (vader en zoon) zijn er in geslaagd hun ruime ervaring in een prachtig verhaal te gieten.

Lean Thinking
Jim Womack en Daniel Jones

Deze bestseller beschrijft een systeem voor de 21e eeuw dat de massaproductie van Ford, de financiële controle van Sloan en de strategische dominantie van Welch vervangt. Het combineert operationele uitvoering met value-based strategieën om een constante groei te produceren. De klassieker wordt geroemd vanwege het principe van Lean productie dat in dit boek wordt geïntroduceerd: methoden en technieken om verspilling te vermijden aan de productiezijde.

A revolution in Manufacturing: the SMED System
Shigeo Shingo

SMED staat voor Single Minute Exchange of Die en is een bekende methodiek om verspillingen in een proces te reduceren. De methodiek is bedacht door Shigeo Shingo en richt zich op het snel en efficiënt omstellen van een proces

Zero Quality Control: Source Inspection and the Poka-Yoke system
Shigeo Shingo

In zijn boek Zero Quality Control  beschrijft Shingo de een systeem dat ertoe leiden dat een productie lijn zero defects, of wel geen enkel defect product aflevert. Deze methoden omvat een combinatie van inspecties om fouten te vinden voor ze worden doorgegeven en het zogenaamde Poke-Yoke systeem om te voorkomen dat fouten überhaupt gemaakt worden.

Lean transformation
Bruce Henderson en Jorge Larco

Geeft het stapsgewijze instructies voor het maken van de transformatie. Het legt duidelijk tools uit zoals continue stroom, value stream mapping, kanban, kaizen, six sigma, just-in-time (JIT), technieken voor snelle set-up en andere pijlers van het Toyota-productiesysteem. Het staat vol met voorbeelden van value stream mapping, hoe kanban materiaalleveringsproblemen kan oplossen, hoe kaizen brainstormen kan leiden tot verrassende verbeteringen van de ene op de andere dag, hoe just-in-me (JIT) bergen geld vrijmaakt die vastzitten in werk in uitvoering, waarom Six Sigma-kwaliteit moet worden ingebouwd en niet worden geïnspecteerd, hoe knelpunten kunnen worden verholpen en hoe het inbrengen van een kampioensmentaliteit in cross-functionele teams leidt tot verhoogde productiviteit en continue verbetering.

Lean Six Sigma
Michael George

Tijd en kwaliteit zijn de twee belangrijkste maatstaven voor het verbeteren van de productie en winstprestaties van elk bedrijf. Lean Six Sigma legt uit hoe je de prestaties van jouw bedrijf in elk van beide kunt beïnvloeden door de kracht van de twee belangrijkste initiatieven van vandaag – Lean Production en Six Sigma – te combineren in één geïntegreerd programma. Het eerste boek dat een stapsgewijze roadmap biedt om te profiteren van de beste elementen van Lean en Six Sigma, dit baanbrekende volume zal je laten zien hoe je: Dit jaar grote kosten- en doorlooptijdreducties kunt behalen,  Order-tot-levering comprimeren cyclustijden, Vecht tegen procesvariaties en verspilling in jouw hele organisatie.

Handboek Lean Solutions
Jim Womack en Daniel Jones

In hun boek Lean Thinking (1996) beschrijven Womack en Jones vijf stappen voor lean werken, gebaseerd op jarenlang onderzoek bij Toyota. Hun vijf stappen vormen nog steeds het vertrekpunt voor het verbeteren van processen. De eerste vier stappen gaan over het ‘Lean doen’. De vijfde stap betreft het nastreven van perfectie en gaat in wezen over ‘Lean zijn’.

Doe meer met minder
TFC

Pocketboekje overzicht van Lean technieken

Het hart van de verandering
John P. Kotter

Organisaties moeten sneller en radicaler veranderen dan ooit tevoren. Hoe brengen bedrijven het ervan af als ze deze uitdagingen aangaan en wat kunnen we van hun ervaringen leren? In Het hart van de verandering onthullen de auteurs de resultaten van hun gesprekken met meer dan tweehonderd mensen die betrokken zijn geweest bij grootschalige veranderingen. Als uitgangspunt wordt het veranderingsproces van acht stappen genomen uit Kotters internationale bestseller Leiderschap bij verandering. De uitkomsten zijn vaak verrassend.

Onze IJsberg smelt
John P. Kotter

Onze ijsberg smelt! van John Kotter en Holger Rathgeber is een vermakelijke en tegelijkertijd leerzame parabel over veranderingsprocessen van groepen, teams en organisaties.
Dit boek beschrijft de paniek die een kolonie pinguïns overvalt als duidelijk wordt dat de gletsjer waarop ze leven op smelten staat. In eerste instantie vertoont elke pinguïn een andere reactie, of komt met zijn eigen oplossing, totdat duidelijk wordt dat samenwerking de enige manier is om de problemen duurzaam het hoofd te bieden.

Dromen, durven, doen
Ben Tiggelaar

In zijn boek Dromen Durven Doen beschrijft Ben Tiggelaar de drie stappen die je moet ondernemen om persoonlijk gedrag te veranderen. Het boek is vooral geschreven voor mensen die het keer op keer niet lukt om hun goede voornemens waar te maken; toch de studie afmaken, eindelijk eens afvallen of stoppen met roken. Tiggelaar beschrijft de grootste fout die mensen maken dat er geen concrete acties gedefinieerd worden in het verwezenlijken van de gewenste verandering. De meeste veranderingen blijven daarom slechts bij dromen…